söndag 18 november 2012

Städ-låten

Såg nyss IQ Initiativets nya reklam, där låten "Att ha en vän" spelas. Rent instinktivt började jag att sjunga med, texten satt i ryggraden. Trots att filmen kretsar kring ett jobbigt ämne kunde jag inte låta bli att bli jätteglad när jag hörde musiken till den. Den här låten låg undanträngd i mitt minne, har inte hört sen sedan jag var liten. Hade då ett kassettband, "Tänk om stora vore små" där Mats & Lotta Winqvist sjunger olika barnvisor. Musiken spelades in någon gång på slutet av 70-talet, vilket märks på texten i en del av visorna. (i en låt sjunger tex dottern till mamman att hon vill sova naken och slippa pyjamasen) En av mina absoluta favoritlåtar från kassetten var dock "Städ-låten" där dottern Lotta sjunger till pappa Mats om hur det går till när hon ska städa, hur hon hittar massa saker i lådorna som hon sedan börjar leka med istället för att fortsätta städa. Jag blev superentusiastisk och googlade/youtubade/spotifyde denna låt helt frenetiskt, men tyvärr helt utan resultat!! Hittade en annan skiva, men just den skivan jag sökte efter finns banne mig inte!! Hittade forum på nätet där även andra har letat efter denna låt utan resultat. Skulle ju iaf vilja ha texten till den, men inte ens det fanns tillgängligt! Måste nog upp och rota i kartongerna på vinden. SKA hitta kassetten, skam den som ger sig!
Någon som känner igen låtarna?

1 kommentar:

  1. Det är konstigt det där egentligen, hur låttexter kan sätta sig och finnas kvar i evigheter. Sen så kan man glömma bort vad man åt i morse eller var man la nycklarna för en halvtimme sedan! :)

    Alla liv har väl sina för- och nackdelar. Jag ser fram emot lite stabilitet nu i någon månad innan cirkusen börjar igen :) Jag är minst lika avundjuk på din thanksgiving-middag vill jag säga! :)

    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...